IOAN MORARU, primarul Municipiului Vatra Dornei, nominalizat la "PRIMARUL ANULUI IN ROMANIA" ...

0
Domnul Ioan MORARU, primarul Municipiului Vatra Dornei, judeţul Suceava, este înscris în competiţia APL.H – Administraţia locală la înălţime si eeste nominalizat la:

- Primarul anului în România
- Cel mai bun primar de municipiu din România
- Cel mai bun primar de municipiu din Regiunea Nord-Est

Prezentare cel mai important proiect:

“Refacerea şi dezvoltarea infrastructurii pentru turism în parcul balnear Vatra Dornei”

Proiectul, prin obiectivele specifice, urmăreşte reabilitarea şi dezvoltarea infrastructurii pentru turism în scopul creşterii atractivităţii turistice a staţiunii.

Obiectivele generale la care răspunde proiectul propus sunt:
• reabilitarea infrastructurii de turism inclusiv asigurarea facilităţilor de agrement
• creşterea atractivităţii zonelor turistice cu un bogat potenţial turistic

Prin aceste obiective proiectul propus este în concordanţă cu obiectivul specific al programului respectiv reabilitarea şi dezvoltarea infrastructurii de turism, inclusiv facilităţi de agrement şi infrastructura cultural-istorică, şi prevederea de legături de transport la aceste facilităţi, precum şi creşterea atractivităţii ariilor cu potenţial balnear natural.

Obiectivele investiţionale ale proiectului prevăd realizarea unei staţiuni turistice bivalente (atât balneară, cât şi montană), care să absoarbă importante fluxuri turistice, dirijate în prezent spre alte destinaţii turistice şi atragerea turiştilor străini printr-o ofertă competitivă la nivel internaţional;

În situaţia în care proiectul nu ar fi implementat consecinţele negative ale activităţii turistice în staţiune ar fi următoarele:
• serviciile turistice oferite s-ar rezuma în cea mai mare parte la odihnă şi tratament;
• segmementul de turişti s-ar limita în continuare la cei cu afecţiuni şi care ar veni în staţiune exclusiv pentru tratament;
• izvoarele de apă minerală ar continua să se degradeze şi să nu ofere turiştilor cantitatea şi calitatea optimă a apei pentru cură internă şi pentru consum;
• cererea pentru sporturi de iarnă s-ar rezuma exclusiv doar în perioada serbătorilor de iarnă şi numai în numai în situaţia în care există zăpadă naturală;
• în perioadă de vârf de sezon din timpul iernii, cererea pentru schi, săniuş, schi fond, patinaj ar fi nesatisfăcută din cauza capacităţii insufuiciente a actualei pârtii, alte capacităţi nefiind disponibile;
• în sezonul de vară, turiştii nu ar avea la dispoziţie alte servicii de agrement, cu excepţia drumeţiilor sau al excursiilor la mânăstirile din Bucovina;
• zona centrală a staţiunii ar continua să fie poluată de traficul greu al autovehiculelor ce traversează oraşul prin imediata apropiere a celor mai mari hoteluri şi a parcului;
• ambianţa din parcul staţiunii s-ar degrada în continuare (arborii, capacitatea izvoarelor de ape minerale, ansamblurile arhitectonice de la aceste izvoare, aleile, pâraiele etc);
• ar lipsi în continuare condiţiile optime pentru promenadă în zona centrală din staţiune cu un bogat patrimoniu cultural precum şi în parc;
• zonele din cadrul staţiunii care deţiun un potenţial turistic important ar rămâne neinteresante pentru potenţialii investitori datorită infrastructurii degradate.

Descrierea investiţiei

Proiectul prevede realizarea următoarelor obiective investiţionale:
• reabilitarea zonei centrale a staţiunii;
• ecologizarea şi ambientarea parcului central ;
• reabilitarea şi ecologizarea zonei Negreşti;
• reabilitarea zonei de agrement Lunca Dornelor;
• amenajarea şi dotarea domeniului schiabil ;
• reabilitarea şi ecologizarea zonei de agrement Runc.

REABILITAREA ZONEI CENTRALE A STAŢIUNII

Străzile din centrul staţiunii unde sunt amplasate obiectivele turistice de mare interes din staţiune (parcul, izvoarele publice de apă minerală, unităţile de cazare şi tratament, pârtiile de schi, zonele turistice Runc şi Negreşti) nu au beneficiat în ultimii 15 ani de reparaţii capitale, singurele lucrări executate fiind cele de înteţinere (plombări, refacerea pavajelor şi a bordurilor).
Starea actuală de degradare a străzilor, acentuată şi de condiţiile climatice (ierni lungi cu zăpezi abundente şi încheţuri mari şi veri cu ploi frecvente) oferă condiţii improprii accesului turiştilor în cadrul staţiunii. De asemenea, în ultimii 15 – 20 de ani, în zona de interes turistic a staţiunii nu a mai fost construită nici o parcare, înregistrându-se aglomerării foarte mari în parcajele existente şi pe străzi datorită afuxului mare de turişti, mai ales cu ocazia evenimentelor culturale şi distractive organizate în staţiune.
Un alt element perturbator pentru o activitate turistică normală o constitue şi tranzitarea staţiunii, prin zona centrală, a autovehiculelor de mare tonaj dinspre Transilvania spre Moldova şi în sens invers.

Activităţile de investiţii prevăzute prin proiect sunt:
• reabilitarea şi modernizarea străzilor Republicii – parţial (de la podul de peste râul Dorna până în zona parcării Bradu-Călimani), Unirii-parţial (de la intersecţia cu str. Republicii până la intersecţia cu str. Parcului), Parcului, Păcii, G. Coşbuc şi T. Vladimirescu);
• transformarea segmentului central al străzii Repulicii (de la parcarea Bradu Călimani până la intersecţia cu str. Unirii) în alee pietonală şi amenajarea corespunzătoare, inclusiv cu alveole de odihnă construite deasupra râului Dorna, în extensia străzii Republicii, construcţia unei fântâni arteziene şi iluminare corespunzător în timpul nopţii;
• reabilitarea şi modernizarea parcării de la hotelurile Bradul şi Călimani ;
• construirea a două noi parcări, la baza pârtiei de schi Parc şi la baza viitoarei pârtii de schi Veveriţa;

ECOLOGIZAREA ŞI AMBIENTAREA PARCULUI CENTRAL

Parcul staţiunii a fost amenajat începând cu anul 1862, pentru odihna şi promenada turiştilor, pe partea dreaptă a râului Dorna. Acesta cuprinde zone cu vegetaţie (în principal arbori cu vârsta de cca. 80 de ani), alei de promenadă, chişcul pentru fanfară, izvoare cu apă minerală (Ferdinand, Sentinela), două pârâiaşe cu apă, un teren de sport, un grup sanitar, şi catedrala ortodoxă a oraşului.
În prezent se disting în cadrul parcului două zone, respectiv zona de la intrarea principală până în zona terenului de sport, care a fost întreţinută şi este în cea mai mare parte amenajată şi zona mai înaltă, cuprinsă între terenul de sport şi extremitatea sudică, care este neîngrijită şi neamenajată (fără vegetaţie sau cu arbori uscaţi cu alei degradate, mlaşti, podeţe distruse etc).

La clientela actuală şi mai ales viitoare a staţiunii, parcul dendrologic trebuie să fie amenajat şi ambientat corespunzător.

În parc există două izvoare (Ferdinand şi Sentinela) cu apă minerală folosită pentru cură internă, atât de către turişti, cât şi de către populaţia locală. Ambele izvoare au drenurile parţial colmatate (debitul la ieşire al izvoarelor este foarte mic) şi amenajările exterioare deterioarate. Izvorul Ferdinand, aflat în spatele parcului, are amenajat la ieşirea apei un ansamblu arhitectural, care în prezent este deteriorat. Izvorul Sentinela, aflat în partea din faţă a parcului, în apropierea intrării principale, are amenajată o construcţie în stil germanic, deteriorată în prezent.

Parcul este parţial împrejmuit (jumătate din latura dinspre strada Parcului) cu un gard din plasă de sârmă aşezată pe bordură din beton.

Activităţile de investiţii prevăzute să se realizeze prin prezentul proiect sunt următoarele:
• reabilitarea integrală a aleilor de promenadă;
• regularizarea cursurilor celor două pârâiaşe care izvorăsc din parc şi construirea de facilităţi pentru agrement (ochiuri de apă şi podeţe);
• ambientarea peisagistică a întregului parc;
• construirea unui grup sanitar public;
• reamenajarea terenului de sport / patinaj şi construirea unei garderobe;
• reabilitarea şi modernizarea instalaţiei externe de iluminare nocturnă din parc (inclusiv de la terenul de sport/patinaj);
• împrejmuirea parcului (repararea gardului existent şi extinderea acestuia pe latura estică – strada Parcului, sudică şi vestică);
• refacerea captărilor de izvoare cu apă minerală (Sentinela şi Ferdinand) şi reabilitarea / construirea de ansambluri arhitecturale.

REABILITAREA ŞI ECOLOGIZAREA ZONEI NEGREŞTI

Zona Negreşti se întinde de-a lungul pârâului Negreşti şi are o importanţă deosebită în cadrul staţiunii, la capătul străzii (la circ a 1,5 km de zona centrală) ce merge paralel cu pârâul se află singurul izvor cu apă minerală feruginoastă, utilizat în cura internă de către turişti. De asemenea pe acest drum se face accesul către pârtia de schi „Dealu Negru (Telescaun) şi de asemenea pe de o parte şi alta a pârâului există o mulţime de terenuri pe care sunt construite, sau urmează să se construiască pensiuni turistice.

În prezent strada este deteriorată, cursul pârâului care este neregularizat în partea superioară a acestuia deversează frecvent aluviuni şi resturi vegetale pe drum.

Izvorul Bizom are două captări aflate la o distanţă de cca. 100 m una de cealaltă, ambele colmatate. Ansamblul care adăposteşte izvorul este degradat şi inestetic. În preajma izvorului nu există amenajat nici un loc de odihnă pentru turiştii care vin aici pentru apă şi nici o parcare.

Activităţile de investiţii prevăzute prin proiect sunt:
• reabilitarea şi modernizarea străzii Negreşti;
• regularizarea pârâului Negreşti;
• refacerea captărilor izvorului Bizom;
• reamenajarea construcţiei care adăposteaşte izvorul Bizom, amenajarea unei parcări auto şi a unui loc pentru odihnă.

AMENAJAREA ŞI DOTAREA DOMENIULUI SCHIABIL

În prezent, în staţiune există două pârtii de schi, respectiv pârtia Telescaun (Dealu Negru) şi pârtia Parc. Pârtia Telescaun se desfăşoară paralel cu linia telescaunului, pe o lungime de cca. 1.000 m. Terenul pârtiei se află integral în domeniu privat al locuitorilor oraşului.

Pârtia Parc, cu o lungime de 900 m, se desfăşoară paralel cu parcul staţiunii, are punctul de pornire pe dealul Negru şi punctul de sosire în spatele hotelului Bradul. Terenul aferent pârtiei este parţial în proprietate publică (250 m lungime în partea inferioară a pârtiei) şi parţial în proprietate privată. Pârtia este deservită de un teleschi aflat în proprietate privată.

Datorită amplasamentului (foarte aproape de centrul oraşului) şi al gradului mediu de dificultate, această pârtie este cea mai solicitată de către turişti, existând frecvente situaţii când pârtia este supraaglomerată.

Având în vedere caracterul actual preponderent balnear al staţiunii, sporirea ofertei pentru sporturile de iarnă este benefică dezvoltării turismului balnear, constituind o alternativă atractivă pentru perioada sezonului rece. Proiectul prevede amenajarea unei noi pârtii de schi, pârtia Veveriţa, care are punctul de sosire în spatele Parcului (zona terasei Veveriţa) şi se întinde pe o lungime de 800 m, spre releul Tv. Pârtia propusă, urmează să fie deservită de un teleschi şi de asemenea de o instalaţie de produs zăpadă artificială.

Activităţile de investiţii propuse a fi realizate prin prezentul proiect sunt:
• amenajarea noii pârtii de schi – Veveriţa ;
• dotarea pârtiei cu o instalaţie de transport pe cablu;
• dotarea pârtiei cu instalaţie de produs zăpadă artificială, inclusiv alimentare cu apă (+staţie pompare) şi rezervor de apă;
• achiziţionarea şi dotarea pârtiei cu o maşină de bătut zăpada (ratrack);

REABILITAREA ŞI ECOLOGIZAREA ZONEI DE AGREMENT RUNC

Platoul Runc este o zonă distinctă în cadrul oraşului – staţiune Vatra Dornei, dezvoltat turistic datorită poziţionării acestuia pe un deal care permite o panoramă asupra întregii staţiuni, precum şi a întregii văi a Dornelor. Paralel cu dezvoltarea staţiunii, pe platoul Runc s-au construit cabane, vile, un camping, iar în ultimul timp pensiuni turistice.
În acelaşi timp, zona Runc este intens utilizată şi de către turiştii sosiţi în staţiune pentru promenadă. Pentru toţi aceştia au fost amenajate în timp 2 terenuri de sport şi agrement, precum şi o pistă de schi fond ce poate fi utilizată vara ca pistă pentru role. Aceste amenajări sunt situate în zona cea mai înaltă de pe platou.

Dezvoltarea viitoare a unei zone turistice Runc care să beneficieze de o cerere pe măsura condiţiilor naturale oferite necesită în acelaşi timp o amenajare corespunzătoare a infrastructurii de acces, a celei de agrement şi a celei de utilităţi (în primul rând canalizare).

Activităţile investiţionale prevăzute prin proiect sunt:
• reabilitarea şi modernizarea străzii Runc (inclusiv a parcării din zona terenurilor de sport şi prelungirea străzii până în zona pârtiei de schi fond / role);
• reabilitarea şi modernizarea pistei de schi fond / role;
• construirea reţelei de canalizare apă menajeră;
• reabilitarea terenurilor de sport;
• construirea unui grup sanitar + garderobă;

REZULTATE:



Până ĩn prezent s-au realizat următoarele lucrări:
• Reabilitarea zonei centrale a staţiunii este realizată ĩn totalitate.
• Lucrările pentru ecologiazarea şi ambientarea parcului central s-au efectuat conform obiectivelor prevăzute ĩn proiect cu excepţia refacerii captării de ape minerale Sentinela şi reabilitarea ansamblului arhitectural aferent acestuia, precum şi plantarea de diferite specii reprezentative pentru acesta.
• Amenajarea pârtiei Veveriţa este finalizată ĩn totalitate, cu excepţia alimentării cu apă a tunurilor de zăpada.
• Lucrările de reabilitare ĩn zona Runc sunt realizate cu excepţia modernizării străzii Runc.

DESCARCA LISTA COMPLETA DE PROIECTE

SURSA: APL.H

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

VatraDorneiLive.ro © Toate Drepturile Rezervate
We Vatra Dornei